Stageweek en het weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Samantha Rannenburg - WaarBenJij.nu Stageweek en het weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Samantha Rannenburg - WaarBenJij.nu

Stageweek en het weekend

Door: Samantha

Blijf op de hoogte en volg Samantha

15 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Zoals ik gezegd had.. Ook wat serieuze verhalen op mijn blog. Ik zal eens vertellen hoe mijn tweede stageweek was. Ook komen er feestjes bij, want ondertussen is het ook alweer weekend geweest.

Maandag ben ik eerst naar de vreemdelingendienst geweest. Nog voor stage, dus was vroeg dag. Dit moet omdat je bij aankomst maar een visum voor een maand krijgt en je moet hem hier dus verlengen. Dat is in ieder geval geregeld, dus ik mag tot 1 mei blijven ;)

Daarna ben ik op stage geweest bij Stichting Projekten waar ik verder heb gewerkt aan mijn stageopdracht. Dinsdag en woensdag heb ik stage gelopen op de Kennedyschool, en donderdag weer bij Stichting Projekten.

Bij de Kennedyschool is stage even wennen. In mijn stageklas zitten doof-stomme kinderen. Dus naast niet horen, kunnen ze ook niet praten. Het was wel even zoeken naar een manier van communiceren. Gelukkig kunnen de kinderen wel lezen en schrijven. De kinderen zijn ook ontzettend beleefd en doen heel erg hun best, ook om mij te helpen met de gebarentaal. Waar ik ondertussen steeds meer van ga begrijpen. In het begin had ik geen flauw idee waar de kinderen met elkaar ‘over praatten’ maar ondertussen kan ik er al wel wat dingetjes uithalen. Op de school mag ik in verschillende klassen kijken, observeren, met andere juffen praten etc. Iedereen is heel aardig en behulpzaam. Woensdags ben ik ook mee geweest naar zwemles. Dit was ook erg leuk om te zien.

Op m’n stageschool heb ik helaas nog geen foto’s mogen maken. Dit is omdat ouders niet willen dat hun kind op de foto staat op een ‘’speciale school’’. Hier schamen ouders zich blijkbaar voor de handicap van hun kind, wat erg jammer is. Ook veel ouders willen geen gebarentaal leren, waardoor zij eigenlijk amper kunnen communiceren met kun kind. De directrice van de school gaat nog wel met de directeur van de stichting overleggen of ik wat foto’s mag maken als uitzondering.

Woensdagavond ben ik met huisgenootjes gaan sporten, we hebben een groepsles gevolgd: body fit. Dit was net als in Nederland erg leuk! Alleen het was wel zwaar en ontzettend warm, en de les duurde anderhalf uur!

Donderdagavond ben ik naar een optreden van Typhoon geweest. Omdat Typhoon en z’n band verblijven in het hotel waar wij sporten & zwemmen, hadden we al een aantal keer met hun gepraat. Zij hadden uitgenodigd en mochten we via de vip lijst gratis! Het is namelijk niet helemaal mijn muziek, maar omdat ik gratis kon dacht ik; toch maar eens kijken. En ik moet toegeven, het was ontzettend leuk! We stonden helemaal vooraan en het was echt een goede sfeer.

Daarna ben ik met huisgenootjes nog uitgeweest in Havana, ook dit was erg gezellig.

Vrijdag was ik vrij en ben ik met drie huisgenootjes hier naar de dierentuin geweest. Er waren niet veel en bijzondere dieren, dit viel een beetje tegen. We waren ook de enige in de hele dierentuin.. Maar het koste maar 10 SRD (nog geen drie euro), dus het was het wel waard. Het was er ontzettend mooi en het was lekker weer, dus lekker om buiten te zijn.

’s Avonds zijn we met een groep uitgeweest in club Touché, het was niet erg druk, maar we hebben het erg gezellig gehad.

Het enige nadeel was dat ik zaterdag ochtend naar stage moest. Ik kon dus maar zo’n twee uur slapen nog, maar het was het waard. Op stage ging het nog goed. Er kwamen bij de stichting allerlei scholen voor zang, teken, fotografie en vertel wedstrijden. Dit als voorrondes voor het Kinderboekenfestival was over een week begint. Het was leuk om te zien en om hier te helpen!

Zaterdag heb ik ’s middags even geslapen omdat ik na stage toch wel moe was. ’s Avonds heb ik gezellig met huisgenootjes nog buiten gezeten en onder andere Divorce teruggekeken. We zijn niet meer uitgeweest, dus ik ging enigszins op tijd naar bed. Rond 01:00 uur ongeveer.

Vandaag ben ik met een huisgenoot weer gaan sporten, maar het was een ontzettend warme dag. Verder hebben we lekker rustig aangedaan, en buiten gezeten. Nu ben ik even mn blog aan het updaten, en ga ik zo ook weer foto’s plaatsen! Vanavond nog lekker eten en daarna op tijd slapen, want morgen gaan we stageweek drie in!

Liefs uit Suriname xx

  • 16 Maart 2015 - 09:31

    Lia:

    Leuk Sam, weer een leerzame week!

    We hebben hem weer met veel plezier gelezen.

    Liefs Opa Oma XX

  • 16 Maart 2015 - 09:39

    Lydia:

    awhh klinkt zó leuk allemaal! Wel erg dat die ouders zich voor hun kinderen schamen.. Alsof ze er iets aan kunnen doen dat ze een handicap hebben:(
    En ik vind het super dapper dat je gaat sporten in die hitte haha, ik zou kapot gaan denk ik!
    Ben echt blij dat je het zo leuk hebt daar en dat je steeds meer begint te wennen! Als je terug komt, leer je mij dan ook gebarentaal??

  • 16 Maart 2015 - 09:40

    Lydia:

    ooooh en ook echt met dat concert trouwens dat jullie als VIP naar binnen mochten hahah jou leven lijkt echt op een serie nu!!! Zo gaaaf im jealous

  • 16 Maart 2015 - 15:55

    Linda:

    Hoi sam,
    Je verveelt je daar geen moment,lees ik wel lastig dat je de kinderen niet kunt verstaan,maar ik denk dat als je aan elkaar gewend raakt dat het makkelijker word.
    Begreep van nick dat je erg last hebt van muggen,wij kopen op aruba en florida een spray van johnson die heet off en helpt ook tegen west nile virus bevat redelijk wat deet en ander rotzooi maar helpt goed ik denk dat je dat bij de supermarkt of drugsstor kan kopen,
    Groetjes LInda.

  • 17 Maart 2015 - 20:36

    Astrid:

    hoi sam, vlgens mij vliegt de tijd echt om daar, wel leuk dat je zowel voor de school als voor de stichting dingen moet doen. EN het zal inderdaad niet meevallen om met de kinderen op jouw school te communiceren, leuk dat je het al een beetje leert. Veel plezier xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Samantha

Actief sinds 10 Feb. 2015
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 5293

Voorgaande reizen:

25 Februari 2015 - 01 Mei 2015

Paramaribo

Landen bezocht: