Stage & paasweekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Samantha Rannenburg - WaarBenJij.nu Stage & paasweekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Samantha Rannenburg - WaarBenJij.nu

Stage & paasweekend

Door: Samantha

Blijf op de hoogte en volg Samantha

12 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Maandag 30 maart heb ik voor het laatst geschreven, dus vanaf daar ga ik weer even verder vertellen.

Dinsdag was op stage de ouderochtend. De ouders konden tot 11:00 uur komen. Er was dus geen vaste planning of afspraak gemaakt, de ouders konden gewoon binnenlopen en als er net een andere ouder aan het praten was, moest er even gewacht worden. Veel kinderen wonen op het internaat, maar met vakanties gaan ze naar huis. De ouders mochten hun kind meteen meenemen na het gesprek, omdat veel van ver weg komen. Zoals te verwachten kwam niet iedereen opdagen.. Dus sommigen kinderen moesten gewoon tot 13:00 uur blijven. Terwijl dus de bedoeling was dat alle kinderen voor 11 uur meegenomen werden door hun eigen ouders. Maar omdat school officieel tot 13:00 u is mochten ze de kinderen niet eerder laten gaan omdat het onder schoolverantwoording valt. Er waren geen lessen meer en de docenten gingen ook niks met ze doen, het was gewoon in het lokaal zitten en wachten. Erg sneu om te zien dat sommige ouders dus die moeite niet nemen voor hun kinderen.

Woensdag had ik nog stage bij Stichting Projekten. Omdat het de laatste dag was voor de vrije dagen van witte donderdag, goede vrijdag en Pasen, was iedereen al een beetje in die sfeer volgens mij. Veel stagiaires zijn nu naar huis al, dus het is sowieso een stuk rustiger. Zelf heb ik nog een beetje gewerkt aan mijn opdracht, en vanaf 13:00 uur kon ik ook genieten van vrije dagen. Met Bo ben ik woensdagavond gaan eten bij dezelfde mensen waar we eerder een huisfeest hadden. Ze hadden lekker voor ons gekookt en ondertussen hebben we gedanst, gezongen en wijntjes gedronken met leuke muziek aan. Het was een gezellige avond en een goed begin van het lange weekend.

Donderdag ben ik met Bo & Elise even de stad in geweest. Ik moest nog wat laatste inkopen doen voor mijn tour, en ik heb een I <3 SU hemdje en armbandje gekocht. We hebben ook gezellig geluncht op een terrasje. ’s Avonds hadden we weer een huisfeest. Na het huisfeest zijn we met zijn allen in een partybus naar Havana geweest. Eigenlijk wilde ik toen naar huis om niet brak op tour te gaan, maar omdat het zo gezellig was, is dat plan mislukt. Wat wel betekent dat het een hele leuke avond was, maar dat ik zonder geslapen te hebben op tour moest.

Vrijdagochtend om 06:45 vertrok ik met een aantal huisgenoten naar de verzamelplaats. Het scheelt dat de eerste dag voornamelijk reizen was, dus dat ik in de bus wat heb kunnen slapen. We zaten zo’n vier uur in de bus, en vervolgens nog drie uur in de boot. De busreis was al een hele attractie op zich, want op een gegeven moment waren er geen verharde wegen meer, en stootte je je hoofd continue tegen het plafond omdat je door alle gaten en kuilen de hele bus door gelanceerd werd. Het was wel mooi om te zien omdat je langs allerlei afgelegen dorpjes kwam. Af en toe stopten we ergens voor een plaspauze of om te eten en drinken. De boottocht was ook heel mooi, alleen hadden we de pech dat we regenbuien over ons heen kregen en de boot uiteraard een open bootje was. Gelukkig was ik voorbereid met regen poncho. Eenmaal aangekomen was het spullen uitladen en hangmatten etc. ophangen, en natuurlijk nog avondeten. De eerste avond was iedereen best moe dus zijn we op tijd naar ‘bed’ gegaan. Weer een nieuwe ervaring om te slapen in een hangmat.. het lag op zich prima, maar het was alleen ontzettend koud. We verbleven op fungu eiland aan het water, dus het was wel ontzettend mooi en vanuit mijn hangmat had ik een mooi uitzicht.

De tweede dag gingen we naar de Voltzberg. We vertrokken vroeg, want de dag was in totaal 20 km lopen. Dat is normaal goed te doen, maar door de jungle en berg beklimmend / afdalend is het toch weer een hele nieuwe uitdaging. Ook was het een erg warme dag. Dus met genoeg water en eten gingen we op pad. Het was een zware tocht maar het was zeker de moeite waard want het uitzicht was echt heel mooi. Onderweg kwamen we ook nog de op een na dodelijkste slang tegen, wat ook weer een heel avontuur was. Eenmaal weer onderaan de berg konden we lekker zwemmen en afkoelen in het water bij een waterval. Eenmaal terug hebben we weer avond gegeten & daarna met iedereen een gezellige avond gehad met kampvuur, drankjes en muziek op de rotsen aan het water.

De derde begonnen we ’s ochtends om 07:00 uur met vogels spotten. Daarna gingen we naar de Ralleighvallen. Dit was de helft qua afstand en het was geen berg beklimmen, dus deze toch door de jungle viel mee. De gidsen vertelden veel over de dieren die we tegen kwamen en ook over de planten/vruchten etc. Dit was heel leuk. Eenmaal bij de Ralleighvallen konden we lekker rondkijken, foto’s maken, en natuurlijk zwemmen. Al mocht dit maar op een klein stukje, want als je in de stromingen terecht zou komen zou dat zeker weten niet goed aflopen zijn. We waren ’s middags weer terug, en toen konden we bij ‘’het huis’’ nog lekker zonnen en in het water. ’s Avonds na het eten kwam er een bandje met trommels etc. op treden en daarna was er gewone muziek, dus hebben we weer gezellig gedanst en wat gedronken.

We sliepen overigens wel tussen de vogelspinnen, wat eerste even schrikken was. Maar uiteindelijk ben ik zelfs met een (giftige) tarantula op de foto geweest. Dus ook angsten worden overwonnen ;) Ook zaten overal aapjes die je gewoon uit je hand kon voeren, dit was hartstikke leuk!

De vierde dag was ontbijten en daarna alles opruimen en inpakken, omdat we dezelfde lange reis terug moesten maken. We hielden het nu wel droog en zonnig op te boot. De busreis ging iets sneller ook omdat we minder tussenstops hebben gemaakt. Iedereen was moe en wilde graag naar huis. Eenmaal weer in Paramaribo heb ik met een groepje nog gezellig gegeten bij ’t Vat. Als leuke afsluiter, maar ook omdat we geen boodschappen meer wilden doen & wilden koken, haha. Hier na zijn we naar huis gegaan. Eenmaal terug was ik eigenlijk hartstikke moe, maar wilde ik ook bijkletsen met Bo, Kaya en Elise. Zij waren namelijk niet mee op tour. Dus ik ben uiteindelijk met hen meegegaan om nog drankjes te doen zodat we elkaar konden bijpraten van de afgelopen dagen. Dit was erg gezellig!

In mijn volgende blog het vervolg van mijn avonturen hier.

Liefs uit Suriname xxx


  • 12 April 2015 - 19:54

    Lia:

    Hoi Sam

    We hebben met verbazing jou nieuw verslag gelezen, wat een avonturen beleef jij toch!
    In een hangmat slapen in de jungle zou ik dood eng vinden, maar knap van je hoor, al had je natuurlijk geen keus.
    Nog even en is Danielle bij je, dat is natuurlijk helemaal super.
    Nou meis nog fijne dagen, want het zit er nu zo op.

    Liefs opa oma

  • 13 April 2015 - 10:34

    Lydia:

    Oke mijn beste vriendinnetje is zojuist veranderd in Dora the explorer!!
    Wat een ONTZETTEND leuke dingen maak jij daar mee joh! Slapen in een hangmat, apen zien, VOGELSPINNEN Omg je bent echt een avonturiertje!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Samantha

Actief sinds 10 Feb. 2015
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 5283

Voorgaande reizen:

25 Februari 2015 - 01 Mei 2015

Paramaribo

Landen bezocht: