Nog maar 2 weken en vijf dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Samantha Rannenburg - WaarBenJij.nu Nog maar 2 weken en vijf dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Samantha Rannenburg - WaarBenJij.nu

Nog maar 2 weken en vijf dagen

Door: Samantha

Blijf op de hoogte en volg Samantha

30 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

De titel is niet helemaal waar, want ik ga over twee weken en vijf dagen (gelukkig) nog niet naar huis. Maar wat wel waar is: Dan komen Danielle en Sanne!

Ik zit nu ongeveer op de helft van mijn tijd hier. Wat gaat het snel! Nu gaat het aftellen echt beginnen. Al deed ik dat al vanaf het begin.. Niet omdat ik weer naar huis wil, maar omdat ik zo veel zin heb dat Danielle en Sanne hier zijn! Het nadeel is dat het vanaf dat moment echt nog maar twee weken duurt voor ik naar huis moet..

Ik heb het dus nog ontzettend naar mijn zin hier! Natuurlijk mis ik jullie in Nederland ook allemaal, maar het zou beter zijn als iedereen even hier heen zou vliegen om mij op te zoeken. Maar dat is helaas onmogelijk.

Ondertussen is er weer een week voorbij sinds mijn vorige reisverslag, dus ik zal jullie weer even op de hoogte brengen.

Het was de week van het Kinderboekenfestival, dus het was iedere dag vroeg op en ook drie avonden naar stage. Maar het was heel erg leuk, dus dat scheelde! Maandag, donderdag en vrijdag was ik de hele dag bij het kinderboekenfestival en dinsdag en woensdag ben ik gewoon op de Kennedyschool geweest. De avonden zijn we steeds met de taxi naar stage geweest omdat het hier niet veilig is om te fietsen.

Maandagochtend was er iemand niet op komen dagen waardoor ik onverwacht moest invallen. Er was niet bekend welke activiteit daar gedaan zou worden, waardoor ik moest improviseren en onverwacht de hele dag klassen had. Dit was hartstikke leuk. 's Avonds stond ik hier weer, alleen toen was het erg rustig. Overdag kwamen er scholen bij het KBF en 's avonds was het open voor iedereen, zodat ouders met hun kinderen konden komen.

Dinsdag op stage mocht ik veel doen. Ik heb dictees afgenomen en een leesles gegeven, en het ging erg goed in gebaren. Het was dus een leuke stagedag. Iedere ochtend om 08:00 is er altijd een opening met de hele school. Iedere keer zijn er andere kinderen aan de beurt om de Surinaamse vlag te hijsen, en iedereen zingt dan het volkslied. Of nou ja, op mijn school gebaren ze het volkslied. Dinsdag ben ik ook nog gaan sporten met een huisgenootje.
Ook woensdag was een leuke dag op stage. Dit was 25 maart, de dag dat ik alweer een maand in Suriname zat! De vlaggenparade ging niet door, want het regende. Gelukkig was ik nog enigszins droog aangekomen met m'n fiets. Woensdag heb ik de verkeersles en de taalles gegeven. Met taal merkte ik hoe veel achterstand de kinderen eigenlijk hebben. Ze kende woorden als 'geboortedatum' en 'adres' niet. Ze moesten hun eigen gegevens invullen. Ook wisten heel veel kinderen niet hoe hun vader of moeder heette. Hier merkte ik dus echt dat ouders niet communiceren met hun kinderen. Aangezien zij geen gebarentaal kunnen en hun kinderen als het ware 'verstoten' , krijgen zij heel veel niet mee. De naam van bijvoorbeeld hun moeder kunnen ze natuurlijk niet horen, en als niemand het ze vertelt..

Donderdag was ik weer op het Kinderboekenfestival. Ik heb donderdag en vrijdag overdag bij de activiteit 'muurschilderen' voor peuters en kleuters. Dit was erg leuk! Wel erg warm, want de activiteit was buiten. Vooral donderdag was het volop zonnig, dus een beetje oververhit was ik wel. En ik had een driekwart broek aan, die nu nog steeds mooi in mijn benen staat. Donderdagavond heb ik muziekinstrumenten geknutseld met middenbouw leerlingen en vrijdagavond stond ik in een stand voor de bovenbouw. Het was dus een afwisselende week!

De post hoort hier gewoon bezorgd te worden.. maar er kwam heel veel niet aan. Dus ik wilde woensdag langs het postkantoor om eens te vragen, maar ik was te laat want hij was helaas maar tot 14u open. Dus donderdag uit stage was ik meteen door langs het postkantoor gegaan, en er was post voor me! Ontzettend leuk om hier post te ontvangen. Dus we fietsen voortaan maar vaker langs het postkantoor.. :)

Vrijdagavond ben ik met Bo, Elise en Kaya naar een huisfeest geweest. Dit was erg gezellig. Het was in een mooi, groot huis en er waren veel andere stagiaires. De woonkamer was en dansvloer geworden, dus met dansjes, drankjes en gezelligheid was het een top avond!

Zaterdag waren we wel een beetje brak dus overdag hebben we het eerst maar rustig aangedaan. Eind van de middag zijn we met alle Nederlandse huisgenootjes naar de voetbal wedstrijd Nederland-Turkije gaan kijken. We keken bij een café, 't Vat. En met Bo, Elise en Kaya ben ik daar ook nog gezellig blijven eten. 's Avonds zijn we met een aantal andere huisgenootjes uit geweest. We wilden naar de laatste avond van zsa zsa zsu, maar toen we daar aankwamen bleek er alleen maar Javaanse live-muziek te zijn met bandjes, en waren we de enige Nederlanders, en werden we geadviseerd naar Touché te gaan. Dus we zijn toch maar weer de taxi ingestapt, en uiteindelijk een gezellige avond in Touché gehad.

Zondagmiddag ben ik met een aantal huisgenoten naar het zwembad geweest. Lekker even in de zon gelegen en af en toe afgekoeld in het water. 's avonds zijn we naar de Waterkant (riverside) geweest, aan de Surinaamse rivier. Hier hebben we bij een heel leuk restaurant aan het water gegeten. Dat was ook lekker op z'n Surinaams. Ze werken 'heerlijk' op hun gemakje en er gaat van alles mis. Zo was er ook maar 1 iemand aan het werk in de bediening. Als je nog geen geduld hebt, leer je dat wel hebben hier in Suriname. Maar het was een heerlijke dag, een echt vakantie-gevoel.

Maandag was het natuurlijk weer tijd om naar stage te gaan. Iedereen is druk bezig met rapporten invullen (Dat doen ze hier gewoon onder schooltijd, de kinderen vermaken zich zelf maar) En met toetsen 'registeren' , foutanalyses etc. Dit doen we in Nederland natuurlijk ook, digitaal etc. Hier moet alles natuurlijk geschreven worden in schriftjes, en merk je dat de kennis van de vakgebieden toch lager is dan in Nederland. (Zo vroeg mijn mentor vandaag wat 27:3 was, zodat ze haar rekenmachine niet hoefde te pakken..) De kinderen hebben namelijk bijna paasvakantie, dus alles moet daarvoor af. Tijdens de paasvakantie loop ik extra stage bij Stichting Projekten.

Morgen hebben we op stage een paasviering en ouderochtend, dus de ouders zijn allemaal uitgenodigd. Al is de verwachtte opkomst erg laag.. Ik ben benieuwd! Dit komt verder weer in mijn volgende verslag!

Heel veel liefs uit Suriname xxx

  • 31 Maart 2015 - 07:15

    Astrid:

    hoi Sam,

    Wat vliegt de tijd daar toch om bij jou en dan te bedenken dat wij maar 11 dagen gaan, dat is helemaal in een zucht voorbij!! Heerlijk vooruitzicht samen met je vriendin en favoriete zus ;-) nog lekker 2 weken Suriname ontdekken. Vast veel voorpret! Wat erg trouwens dat die ouders daar deze kinderen zo verstoten/afzijdig houden...Eigenlijk had je in al die weken de ouders 2 avonden gebarentaal les moeten geven, dat verbetert hun kwaliteit van leven, samen met hun kinderen natuurlijk gigantisch...maar ja je moest het zelf eerst ook nog leren natuurijk haha. Tot het volgende verslag xx As en Ger

  • 31 Maart 2015 - 14:47

    Lia:

    Hoi Sam

    Wat een leuk verslag weer en wat een afwisseling daar.
    Dus de tijd gaat super snel daar voor jou, dat komt natuurlijk omdat je het zo leuk hebt daar!
    En dan te bedenken dat het nog veel leuker gaat worden, met je lieve zus en vriendin, spannend hoor!
    Nou geniet er nog lekker van en van het heerlijke weer, wij hebben hier dikke storm en regen en hagelbuien 8 gr. niet leuk!

    Liefs opa oma xxxxxxxxxxxxxx

  • 01 April 2015 - 14:39

    Samantha Rannenburg:

    @Astrid. Inderdaad zou het veel schelen als de ouders gebarentaal konden. Het punt is dat er al cursus avonden georganiseerd worden, maar dat ouders niet komen. Ouders willen geen gebarentaal met hun kind praten, omdat mensen dan aan de buitenkant zien dat er '' iets mis is '' met hun kind. Dat is ook waardoor veel kinderen van hun ouders eigenlijk geen gehoorapparaat mogen dragen.. En wanneer je zonder te communiceren met je kind loopt, valt niemand iets op, op het eerste gezicht. (En ouders/kinderen communiceren hier sowieso veel minder dan wat je in Nederland ziet.)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Samantha

Actief sinds 10 Feb. 2015
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 5280

Voorgaande reizen:

25 Februari 2015 - 01 Mei 2015

Paramaribo

Landen bezocht: