Een uitgebreide update na mijn eerste stageweek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Samantha Rannenburg - WaarBenJij.nu Een uitgebreide update na mijn eerste stageweek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Samantha Rannenburg - WaarBenJij.nu

Een uitgebreide update na mijn eerste stageweek

Door: Samantha

Blijf op de hoogte en volg Samantha

05 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Zondagavond was ik met drie huisgenoten lekker uit eten geweest bij ‘t Vat. Het eten was niet duur en super lekker! Dit was een mooie afsluiting van mijn eerste paar (nog vrije) dagen in Paramaribo.

Want, maandag moest ik er aan geloven, de eerste ‘echte’ stagedag. (Bij Stichting Projekten) Vrijdag was ik er al even geweest om kennis te maken, maar toen was mijn begeleidster er niet. Haar heb ik maandag dus ontmoet. We hebben eerst even zitten praten en wat afspraken gemaakt en toen kon ik beginnen. Helaas was degene die het internet hier regelt er niet, dus kon ik niet op internet. (Wat ik duidelijk wel nodig had voor mijn opdracht) Er was één opdracht die ik wel kon doen zonder internet. Maar verder was mijn eerste dag vooral de tijd uitzitten en kletsen met andere stagiaires, zodat het in ieder geval nog gezellig was.

Dinsdags kon ik gelukkig het internet wel op. Omdat ik nu alle afspraken al had gemaakt kon ik meteen aan de slag. Woensdags kon ik pas langs komen op mijn stageschool om alles door te spreken, dus dinsdags kon ik nog steeds niet heel veel doen. (Want mijn opdracht is zowel voor de Stichting als voor de basisschool, dus ook daar moest ik eerst kennis maken en alles doorspreken.)

Woensdags was het dan zo ver, ik kon eindelijk kennis gaan maken op mijn stageschool, de Kennedyschool. Het is een leuke school en ik werd goed ontvangen. Ik heb hier alles doorgesproken met de directrice en zij heeft mij vast rondgeleid. Het is een school voor dove en slechthorende kinderen, wat wel even wennen is. Er is wel altijd een tolk aanwezig en ik heb een site gekregen waar ik de Surinaamse gebaren kan leren.

Vandaag was ik weer bij de Stichting, en vanaf nu heb ik wél veel te doen. Stichting Projekten (waar ik dus stage loop) organiseert jaarlijks een kinderboekenfestival. Deze is tot op heden voornamelijk gericht op kinderen van het reguliere onderwijs, waardoor veel kinderen van het speciaal onderwijs niet konden deelnemen, terwijl de scholen dit wel graag wilden. Nu is het voor mij de opdracht om onderzoek te doen. Wat moet het KBF doen zodat de kinderen van de Kennedyschool ook deel kunnen nemen, zodat zij ook het plezier beleven, maar minstens net zo belangrijk, ook veel leren? Voor zowel de Stichting als de Kennedyschool maak ik een uitgebreid verslag van mijn onderzoek met informatie en uitgewerkte activiteiten etc. Deze activiteiten ga ik ook zelf eerst uitproberen met mijn stagekinderen. Het is voor mij voor het eerst dat ik werk met deze doelgroep, dus ik ben me er eerst goed in aan het verdiepen.

Vanaf volgende week ga iedere dinsdag en woensdag in ieder geval op de Kennedyschool stagelopen. De andere dagen ben ik bij Stichting Projekten, maar gebruik ik ook om andere scholen te helpen en te bezoeken. Zo ga ik ook binnenkort naar een school voor blinde kinderen en naar een school voor kinderen die meervoudig gehandicapt zijn.

Elke dag ga ik op de fiets naar stage. Aan het links fietsen ben ik ondertussen wel gewend! Maar wat is het verkeer hier druk. Iedereen toetert continue. Als ze iemand voor willen laten, als ze zelf voor willen, om iemand te bedanken, als ‘pas-op’… de toeter heeft hier 1193893 betekenissen. Er zijn geen aparte fietspaden en soms kom je er echt niet doorheen. Na de eerste dagen vaak verkeerd gefietst te zijn (omdat ik een goede weg zocht wat géén eenrichtingsverkeer was, want dat zijn hier heel veel wegen) heb ik eindelijk de weg door!

Ook begin ik er aan te wennen dat letterlijk iedereen naar de roept, vooral als je alleen fietst. Een blond meisje zijn is hier nog steeds een attractie voor de lokale bevolking.

Afgelopen dagen heeft het veel geregend, dus ik hoop op weer wat meer zon! Gelukkig ben ik nog nooit heel nat geregend. Een regenjas zou op zich niet overbodig zijn.. De locale bevolking loopt hier bijna altijd met een paraplu. Als het hard regent, of als de zon schijnt als parasol: multifunctioneel!

Ook riep ik in het begin heel hard ‘’Er zitten bijna geen insecten’’ of ‘’ Ik ben bijna nog niet geprikt.’’ Daar kom ik op terug.. want ondertussen zit ik helaas onder de muggenbulten en heb ik zo’n 3 gekko’s in m’n kamer die me ‘s nachts wakker schreeuwen. Ook heb ik een grote leguaan gezien.. maar die zat gelukkig niet in m’n kamer haha.

Gister uit stage ben ik met huisgenoten gaan zwemmen en sporten! Waardoor ik nu spierpijn heb.. (Wat mede door het vele fietsen is, wat ik overduidelijk niet meer ben gewend) Ik ben bij een erg mooi en luxe hotel een maand lid geworden zodat ik daar kan zwemmen en sporten! Een stuk leuker dan steeds bij het huis zitten  De rest is voor drie maanden lid geworden want zij zitten er nog langer.. Maar zaterdag over zes weken komen Danielle en Sanne al naar mij! (Jaja, het aftellen is haast al begonnen.. time flies! ) Bij de receptie hadden ze alleen een verkeerd bedrag ingetypt op de pinautomaat.. wat een huisgenootje gelukkig zag.. (nadat ik gepind had). Ik heb namelijk voor zowel haar als mij voor drie maanden betaald, terwijl wij twee beide 1 maand wilden. Duur grapje dus. Maar dat krijgen we komende week teruggestort, dat scheelt. Ik was dus absoluut niet oplettend, oepsie.

Vanaf gister ben ik helaas verkouden met keelpijn. Dat heb ik op vakantie ook altijd, ik denk door ineens de warmte en binnen overal de airco’s.. Gister heb ik keelpastilles gehaald en ik ga zo nog even strepcils halen, want die werken meestal toch even wat beter. Hopelijk gaat het snel over!

Vanavond gaan we met alle huisgenootjes naar een feestje, ook met avond eten etc. Morgen is hier een nationale vrije dag, want het is Holi Phagwa. (Hindoestaans Nieuwjaar) Dus ook dan is het feest door de stad! Met kleuren poeder etc! Er staat dus weer een leuk, driedaags lang, weekend voor de boeg!

Tot de volgende update,
Liefs vanuit Suriname xxx

  • 05 Maart 2015 - 16:33

    Petra:

    Klinkt allemaal goed, blond meisje ;-) op de keelpijn na dan. Lekker genieten van het komende leuke weekend. xxxx

  • 05 Maart 2015 - 18:36

    Lia:

    Wat een leuk verslag weer Sam!
    En een hoop leuke en spannende dingen al weer meegemaakt.
    Let goed op het verkeer daar,want dat jij een bezienswaardigheid bent, geloof ik helemaal!

    Jammer dat je ook verkouden bent geworden en keelpijn is niet leuk,beterschap en een fijn weekend!
    We kijken uit naar je volgende verslag!

    Liefs opa oma XXXX

  • 07 Maart 2015 - 08:27

    Astrid:

    Hoi Sam, de kans is groot dat een oud collega van mij op dezelfde school stage heeft gelopen, zij studeerde logopedie op een school voor dove en slechthorende kinderen. ALs ik haar iets kan vragen wat jou verder kan helpen, let me know!!
    Verder klinkt het allemaal toch aardig goed geregeld, je hebt in ieder geval alle gesprekken op de (ongeveer) geplande momenten gehad, internet werkt en je kan in ieder geval nu echt aan de slag.
    Geniet van Holi Paghwa en kijk uit met je mooie witte jurkjes en al dat kleurenpoeder, ik heb pas gelezen dat niet alles even goed uit je kleren gaat (heb er een artikel over gelezen van iemand die dat poeder als ondernemer ging importeren naar nederland). Enjoy!! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Samantha

Actief sinds 10 Feb. 2015
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 5277

Voorgaande reizen:

25 Februari 2015 - 01 Mei 2015

Paramaribo

Landen bezocht: